maandag 21 maart 2011

Bloemetjes haken met verschillende kleuren (handleiding)



Een tijdje gelden wilde ik een bloemetje haken. Maar ik ben een absolute leek als het op haken aan komt. In de lagere school haakte mijn moeder mijn haakwerkjes als ik het me goed kan herinneren.

Met een filmpje op youtube leerde ik de beginsellen van het haken. Met een ander filmpje leerde ik stokjes haken. Ik kocht een mooi boek met bloemetjes en andere dingen uit de natuur om te haken. Maar helaas, ik snapte er niks van.
Opnieuw mijn toevlucht tot youtube dan maar. Mijn eerste bloemetje was een feit.

Heel speciaal is het niet. Maar ik was heel blij met het eerste bloemetje. Langzaam maar zeker begon ik te experimenteren met bloemetjes en steken en ik ontwierp dit bloemetje.

Handleiding bloemetje in 3 kleuren

  • haak 3 losse en maak er een cirkel van door een halve vaste te haken in je allereerste steek.

  • in deze cirkel haak je 6 vaste steken. Telkens steek je door het grote gat in de cirkel.
  • de volgende toer ga je in elke vaste 2 vaste steken haken. Je laatste steek moet een halve vaste zijn. Nu heb je een toer van 12 steken.
  • haak nu 3 losse, sla 1 vaste steek over en dan 1 vaste. Herhaal dit 6 keer.
  • Nu heb je 6 boogjes. In elk van deze boogjes haak je 1 vaste, 3 stokjes en dan weer 1 vaste inde vaste van de. Dit is dan het resultaat.

  • Nu zet je een andere kleur op. Dat doe je door het gele af te hechten en de nieuwe kleur te starten door de laatste steek.
  • je haakt nu 3 losse, 1 vaste in de vaste van de vorige toer (dus tussen de blaadjes) Dit herhaal je 6 keer. Opnieuw moet de laatste steeek een halve vaste zijn. Het resultaat is dan dit:
  • Nu ga je in elk van de 6 boogjes een bloemblaadje haken. In elk boogje haak je 1 vaste, 4 stokjes, weer 1 vaste. dit 6x herhalen en je 2de laagje is af. Laatste steek moet weer een halve vaste zijn om netjes te sluiten.

  • Je kan weer veranderen van kleur. We gaan achteraan weer lusjes maken om het volgende bloemetje in te beginnen.
  • Je haakt nu 4 losse, 1 vaste in de vaste van de vorige toer (dus tussen de blaadjes van de vorige ronde). Dit herhaal je 6 keer. Opnieuw moet de laatste steeek een halve vaste zijn.
  • Nu ga je opnieuw in elk van de 6 boogjes een bloemblaadje haken. In elk boogje haak je 1 vaste, 5 stokjes, weer 1 vaste. dit 6x herhalen en je 3de laagje is af. Laatste steek moet weer een halve vaste zijn om netjes te sluiten. Het resultaat is dit:


Als je nog vragen hebt, mag je me altijd mailen. 

4 opmerkingen:

  1. Waaw, zoiets zal ik ook eens proberen als beginnende 'haakster'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hè, hè, dankzij jouw heldere omschrijving met duidelijke foto's is het mij EINDELIJK gelukt om een (3-D) bloemetje te haken. Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt voor het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. er is iets wat ik steeds niet snap, bij een nieuwe kleur moet je bijv. 3 losse maken 1 vaste enz. bij de volgende toer moet je dan 1 vaste maken en 4 stokjes, dat is dan toch 1 stokje teveel. of steek je de stokjes steeds in hetzelfde gaatje?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...